From: Forum voor Veiligheids-/Arbo- en Milieukundigen [mailto:IAVM-L@LIST.ECOMPASS.NL] On Behalf Of Eric Claasen (CKA)
Sent: vrijdag 24 juli 2015 14:05
To: IAVM-L@LIST.ECOMPASS.NL
Subject: Re: Coppercoat

Beste listers,

Ach, natuurlijk is koper niet geheel milieuvriendelijk . Het is uiteindelijk de bedoelding het milieu (als in plantjes en beestjes) van het te beschermen object (een boot) te houden. Koperen waterleidingen, daken, bliksemafleiders, hoogspanningskabels en regenpijpen mogen ook en zullen vast niet minder ‘schadelijk’ zijn.

Ik weet dat er wel goedgekeurde producten zijn; die hebben biociden in zich en moeten jaarlijks opnieuw aangebracht worden. Lijkt mij minstens zo schadelijk (zo niet schadelijker) dan koper want zal langzaam uitlogen in de omgeving.

Uit eigen ervaring weet ik dat Coppercoat tenminste 10 jaar mee gaat (na 5 jaar even opruwen met Scotchbrite groen) en waarschijnlijk over de levensduur bezien minder schadelijk dan goedgekeurde producten. Na 10 jaar volstaan 2 nieuwe laagjes voor weer 10 jaar.

In ieder geval bedankt voor de tip over de nieuwe Europese toelating. Het blijft vreemd dat je het in bijvoorbeeld België gewoon kunt (laten) aanbrengen en er dan de NL grens mee kan en mag overvaren.

Nogmaals een oproepje voor, op dit gebied, echt ervaren medelezers; wie kan helpen bij het doorlopen van een dergelijke Europese procedure?

Met vriendelijke groet,

Eric Claasen

Claasen KAM Advies B.V.

Waardenburg 47