Print

Beste S. Bos,

> Voor een onderzoekje ben ik op zoek naar (openbare)
> bibliotheken die =
> Instant Messaging bij het inlichtingenwerk aanbieden.
> Waar je dus kunt chatten met de bibliothecaris.
> Wie kan mij hier meer over vertellen.  Welke bibliotheken
> bieden deze =
> service aan?=20

Toevallig heb ik mij een week geleden verdiept in de toepassing van IM
in bibliotheken. Weliswaar was mijn insteek universiteitsbibliotheken,
maar misschien heb je er toch iets aan.

Gebruik van IM
--------------
Twee Amerikaanse universiteitsbibliotheken berichtten vorig jaar op
het internet over hun onderzoek naar het gebruik van IM onder
studenten. Beiden boden al een inlichtingenservice aan via chatten.
Ook OCLC onderzocht in 2005 het gebruik van IM. Uit al deze
onderzoeken blijkt dat het gebruik van IM verre van te verwaarlozen
is.

·	University of Nevada, Las Vegas (195 antwoorden van studenten), zie
http://blog.uwinnipeg.ca/schwagbag/archives/2005/05/imers_not_digit_2.
html.
	o	91.8% gebruikte IM
	o	79.9% gebruikte AOL, 43,6% Yahoo! en 42,5% MSN.
	o	Slechts 11.3% gebruikte de Chat Reference Service van de
bibliotheek.
	o	87.5% antwoordden dat als de bibliotheek zo’n service zou
aanbieden, dat ze dan IM zouden gebruiken om hulp van de bibliotheek
te krijgen.
	o	De populairste methodes om contact te zoeken met de bibliotheek
bleken persoonlijk contact en contact via IM te zijn (“often”),
gevolgd door de telefoon (“not very often”) en tenslotte e-mail
(“never’).

·	Ohio University (302 antwoorden van studenten), zie
http://libraryvoice.com/archives/category/instant-messaging/, en dan
de posting van 16 november 2005.
	o	75.8% waren undergraduate, 21.9% waren graduate studenten.
	o	96.7% gebruikte IM.
	o	84.8% gebruikten AOL, 24.5% gebruikten Yahoo! en 25.5% MSN
	o	75.8% had nog nooit de Chat Reference Service van de bibliotheek
gebruikt.
	o	87.4% gaf aan dat ze contact zouden zoeken met een bibliothecaris
via IM.

·	OCLC “Perceptions of Libraries and Information Resources” (3348
antwoorden uit Australië, Canada, India, Singapore, UK en VS, leeftijd
varieerde van 14 – 65 jaar en ouder, dus niet alleen studenten), zie
http://www.oclc.org/reports/2005perceptions.htm
	o	51% gebruikt IM.

Ervaringen van enkele bibliotheken met inlichtingen via IM
·	Sherri Vokey, Digital Services Librarian, vertelt op
http://blog.uwinnipeg.ca/schwagbag/archives/2005/08/a_first_glance.htm
l over de eerste ervaringen met IM bij de University of Nevada, Las
Vegas in juni en juli 2005. Zij gebruiken de Trillian software en er
zijn zo’n 12 bibliothecaris-chatters in hun bibliotheek. Ondanks het
feit dan juni/juli voor hen rustige zomermaanden zijn en ze slechts
beperkt open waren, hebben ze die eerste twee maanden meer dan 70 IM
chats gehad. Hieronder wat gegevens over het gebruik. De ready
reference vragen gaan bijvoorbeeld over de openingstijden van de
bibliotheek, plaats van materiaal in de kast, betalen van boetes, etc.

					Juni	Juli
Studenten				57%	59%
General public			40%	19%
Wetenschappelijk medewerkers	0%	6%
Onbekend				3%	16%

					Juni	Juli
Ready reference			30%	25%
Hulp bij literatuuronderzoek	13%	34%
Localiseren fulltext		10%	16%
Hulp bij toegang op afstand		9%
Overig		47%	16%

De aantallen waren nog niet schokkend, maar Sherri concludeerde dat
het aantal vragen in ieder geval fors hoger lag dan de 21 vragen die
ze in juni/juli 2004 ontvingen. Zij zijn doorgegaan met de service.

·	Chad F. Boeninger, Reference & Instruction Librarian, web manager,
and Business & Economics Bibliographer aan de Alden Library van Ohio
University rapporteert via zijn blog over zijn ervaringen met
inlichtingenwerk via IM. Ook zij gebruiken de Trillian software. Nadat
de bibliotheek in juli 2005 startte met een pilot, vonden er in
september 242 IM transacties plaats en in oktober 271. Hun reeds
bestaande Chat Reference Service genereerde beide maanden ongeveer 100
transacties en werd dus onmiddellijk voorbijgestreeft door de nieuwe
service. Zie
http://libraryvoice.com/archives/category/instant-messaging/ (posting
van 16 november).

·	Op
http://librarianinblack.typepad.com/librarianinblack/2005/02/instant_m
essagi.html vertelt Sarah Houghton (e-Services Librarian) over de IM
reference service bij de Marin County Free Library. De bibliotheek
startte de service op 3 januari 2005 en in hun eerste maand
beantwoordden ze al 63 vragen.

Verder verdiepen
----------------
Enkele blogs die interessant zijn:
·	Library Voice (Chad F. Boeninger), http://libraryvoice.com
·	::Schwagbag:: (Sherri Vokey), http://blog.uwinnipeg.ca/schwagbag/
·	Walking Paper (Aaron Schmidt), http://walkingpaper.org/
·	Librarian in Black (Sarah Houghton),
http://librarianinblack.typepad.com/librarianinblack/
·	Tame the Web (Michael Stephens), http://www.tametheweb.com/ttwblog/
·	The Shifted Librarian (Jenny Levine),
http://www.theshiftedlibrarian.com/

Een overzicht van bibliotheken die IM gebruiken (ook veel openbare
bibliotheken):
·	http://www.libsuccess.org/index.php?title=Online_Reference
·	http://walkingpaper.org/181

Artikelen uit de afgelopen twee jaar (maar er verschijnen al artikelen
over IM in reference service sinds 2001!):
·	Web-Based Chat vs. Instant Messaging / Sarah Houghton and Aaron
Schmidt. – In: ONLINE Magazine, July/August 2005
·	Instant Messaging: Quick and Dirty Reference for Teens and Others /
Sarah Houghton. – In: Public libraries : the official journal of the
Public Library Association, vol.44 (2005) nr.4 p.192-193
·	Communication Strategies for Instant Messaging and Chat Reference
Services / Jody Condit Fagan en Christina M. Desai. – In: The
reference librarian, (2003) nr.79/80 p.121
·	Site Search and Instant Messaging Reference: A Comparative Study /
Jody Condit Fagan en Christina M. Desai. – In: Internet reference
services quarterly, vol.8 (2003) nr.1-2 p.167-182 (fulltext
beschikbaar via onze Online Contents).
·	Instant messaging reference: how does it compare? / Auteur(s) Desai,
Christina M. Bron The electronic library : the international journal
for minicomputer, microcomputer, and software applications in
libraries,vol.21 (2003) nr.1 p.21-30

En natuurlijk kun je ook in de komende zomer naar de Ticer summer
school komen! Een van de onderwerpen waar we een praktische workshop
over gaan organiseren is IM in reference service. Zie
http://www.ticer.nl/plans.htm. Ik hoop tegen het einde van de maand de
cursuswebsite online te hebben. Als je wilt dat ik je op de hoogte
houdt, stuur dan even een berichtje naar mij persoonlijk (niet via de
lijst).

Groetjes,

Jola Prinsen

--------------

Ms Jola Prinsen
Deputy Manager Ticer B.V.
Tilburg University
P.O. Box 4191
5004 JD Tilburg
The Netherlands
tel. +31 13 466 8310
fax  +31 13 466 8383
e-mail [log in to unmask]
http://www.ticer.nl
http://drcwww.uvt.nl/~jprinsen/

                  NEDBIB-L website http://www.kb.nl/nedbib-l
       lijstbeheerder: Henk Matthezing [log in to unmask]

       EEN ANTWOORD GAAT STANDAARD NAAR ALLE LIJSTDEELNEMERS
 Wellicht is uw antwoord alleen zinvol voor de vragensteller
                              Houd hier s.v.p. rekening mee!