LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  February 1999

NEDBIB-L February 1999

Biepmiepen

Liesbeth van Eck <[log in to unmask]>

Op SURFnet aangesloten bibliotheken <[log in to unmask]>

Mon, 1 Feb 1999 14:12:57 +0100

text/plain

Collega's,
Sinds een paar jaar neem ik deel aan de boekgrrls discussielijst op internet
(zie het artikel van Rob Coers in het Bibliotheekblad van 8 januari 1999,
nr. 1; blz. 9).  Het is een soort digitale leesclub. Af en toe komt de
openbare bibliotheek in de discussies voor, omdat veellezers de openbare
bibliotheek nodig hebben. Uit deze verhalen komt de bibliotheek niet als een
flitsende organisatie naar voren.
De boekgrrls bespreken Iris Murdoch-The sea, the sea. Uit onderstaande
discussie blijkt dat dit moeilijk in een bibliotheek is te krijgen.
Waar is ons onvolprezen IBL en OBL?
Waar is onze professionaliteit?

Ik heb de namen veranderd.
Ga er voor zitten, want het is een lang verhaal en houdt vol, want helemaal
onderaan staan een paar positieve reacties.
Waarom noemen onze klanten ons biepmiepen? Lees onderstaand verhaal en je
begrijpt het.
Liesbeth van Eck
ProBiblio

Ik begin midden in de discussie, het eerste opgenomen mailtje is van Sandra,
dat een reactie is op een e-mail bericht van een boekgrrl en waarin stukjes
worden aangehaald van e-mails daarvoor. Vervolgens heb ik de reacties op het
mailtje van Sandra opgenomen. Onderaan staan spontane brieven aan mij of de
lijst, toen ik de boekgrrls schreef dat ik een compilatie ging maken voor
een paar bibliotheek discussielijsten:
Grrls, ik word soms een beetje droevig van jullie biepverhaaltjes. Zijn we
nou echt zo errug? Nou ja ik weet eigenlijk ook wel dat het een beetje zo
is.  Een rechtgesnaarde beepmeep zou je vertelt hebben dat ze er wel aan kan
komen. Ik had mijn exemplaar aangevraagd via de centrale catalogus van Prov.
Biblioth. Centrale Utrecht, en er waren nog 3 exemplaren in het Nederlands
verkrijgbaar in de provincie. Dus tsja, uhm, het moet wel kunnen, ook al is
het volgens sommige collega's niet het meest gevraagde werkje ;-) groeten
Sandra (beepmeep, zoals jullie wel snappen)
Aleida wrote:
> [...]
> he?
>
> Ik ondervond hetzelfde probleem. Het zat bij de bieb in de
> Wisselcollectie, die is alleen bereikbaar voor bejaarden. Achter de
> receptie waren ze echter van mening dat dit boek niet voor deze
> doelgroep bestemd was. Het bleek ook nog _nooit_ uitgeleend te zijn. Ik
> kon het toch bestellen en kan het woensdag af gaan halen en erin lezen.
> Jullie verhalen hebben me erg nieuwsgierig gemaakt.
>
> Het veilige huis van French vind ik in het genre een hele goeie. Ik kon
> het bijna niet weg leggen. Iedere keer kwam ze weer met iets nieuws,

Hallo Sandra,
Het spijt me, ik wilde niet alle Beepmeepen (zoals ze hier op de lijst
genoemd worden) over een kam scheren. Maar het is wel echt gebeurd.  Het
vervolg van het verhaal is helaas nog treuriger. Toen ik telefonisch
informeerde of het boek inderdaad aangekomen was, bleek dat niet het geval.
De toen aanwezige biepjuf antwoorde dat zoiets (een boek uit de
wisselcollectie halen) niet mogelijk was. Ze zei: "Zeker op zaterdag langs
gekomen? Zoiets mogen ze nooit beloven." Al met al heb ik nog steeds geen
exemplaar. Ik woon ook niet in de provincie Utrecht, dus kan geen beroep
doen op jou tip.
Maar ik zal niet meer zeuren over de biep, want ik moet eerlijk zijn. Dit
was mijn eerste probleem in ong. 20 jaar tijd.
Groetjes,
Ida

Op 27 Jan 99, om 20:13 schreef Ida:
> [...]
> doen op jou tip. Maar ik zal niet meer zeuren over de biep, want ik moet
> eerlijk zijn. Dit was mijn eerste probleem in ong. 20 jaar tijd.

Ida, het is alleen maar olie op mijn bibliothekenafkeervuur. Ik neem graag
aan dat het aan mij ligt, maar ik heb nog nooit een boek zonder problemen
uit de bibliotheek geleend weten te krijgen.  Maar: misschien weten de
beepmeepen een URL waar je zelf in de centrale catalogus kan kijken voor
jouw provincie. Voor de toekomst dan, want voor The Sea, The Sea bied ik je
aan, als je op je erewoord beloofd dat je het terugstuurt en als je me je
adres mailt, het boek vanavond nog in een pakpapiertje te doen en morgen
naar je op te sturen! Dan kun je het weekend lekker lezen!
Yolanda
> [...]
>echt zo errug? Nou ja ik weet eigenlijk ook wel dat het een beetje zo is.
>Een rechtgesnaarde beepmeep zou je vertelt hebben dat ze er wel aan kan

In mijn geval wist ik dat wel, hoor. Maar ik maak er geen gewoonte van om
boeken te bestellen tenzij ik ze echt perse wil lezen binnen een bepaald
tijdsbestek. In dit geval zou de bestelling te laat zijn om nog voor het
eind van de maand te lezen, dus dacht ik, laat maar.
Dat bestellen is nogal een gedoe, omdat de bestelmiep altijd heel druk is en
je soms een half uur moet wachten. Dan geeft het altijd gedoe met inleveren,
een andere mevrouw klaagt dan dat het boek niet van hier is en jakkes, dat
geeft weer toestanden, want er is altijd wat met het computersysteem.
Bovendien sleep ik het liefst minstens 10 boeken tegelijk naar mijn hol en
roep altijd dat ik op vakantie ga en of het iets langer kan. (en dat voor
iemand die al 10 jaar niet meer op vakantie is geweest :-) Dit, omdat ik
altijd vergeet boeken op tijd in te leveren en dat kost kapitalen op den
duur.
En het reserveren kost ook geld. En dan heeft dat boek weer een andere datum
waarop het terug moet. Kortom, te veel gedoe voor een boek dat ik niet
hartstochelijk graag wil lezen. Uiteindelijk kom ik het meestal toch wel een
keer tegen en ik ben een geduldig mens.
Ik heb geen klachten over mijn biebmieps, hoor, de meesten dan, het is
gewoon een heel klein en slecht gesorteerd biepje bij mij.
Maria
-----------------------------------

Yolanda wrote:
> [...]
> lettertjes Engels als het boek je niets doet.

> Ach Ylanda, ook ik kon het boek niet te pakken krijgen. Niet in de biep,
> niet bij antiqbook en via Amazon.com duur en een lange levertijd. Voor je
> het binnen hebt, is januari voorbij. Dus ik heb het maar laten zitten, ook
> door de gemengde reacties die het boek kreeg. En nu krijg ik spijt na jouw
> prachtige beschrijving. Kortom het staat nu toch op mijn lijst van boeken
> die ik nog eens moet lezen. Dat wordt Murdoch opzoeken in 2e-hands
> boekwinkeltjes, altijd weer een genoegen op zich om daar rond te

Toen ik de boekgrrls vertelde dat ik hun mailtjes verzamelde om wereldkundig
te maken, kreeg ik de volgende reacties:
Liesbeth,
Ik heb ook nog een anekdote voor je verzameling biepmiepverhalen.
Laatst wilde ik "De zwarte met het witte hart" van Japin
aanvragen. Dit boek moet uit Arnhem komen (ik woon in Barchem bij
Lochem). De biebmiep zei dat dat niet mogelijk was, dat alleen
studieboeken uit de provinciale bibliotheek konden worden
aangevraagd. Op mijn gesputter dat ik volgens mij zelfs boeken uit
de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag kon aanvragen zei ze nee,
dat zou allemaal veel te duur worden. Enige dagen later heeft een
andere biebmiep het gewoon voor mij aangevraagd en ik ontving het
vervolgens redelijk vlot zonder enig probleem. Vreemde gang van
zaken lijkt me.
groeten Margriet

Nog een reactie
Vragen naar The sea (x2) in de bieb levert gezichten op die je zou moeten
fotograferen. Dom ook natuurlijk: staan daar planken vol met boeken, moet er
weer zo nodig iets gevraagd worden dat er niet meer is! (Grr..) Ik zal de
tweedehands boekwinkels af moeten om het te lezen, maar ik heb nog wel een
andere Murdoch op de plank staan (ongelezen). De mails over The sea, the sea
maken dat ik het wel graag wil lezen. De vraag is alleen: wanneer....
Groet Eva

Hier is nog een reactie van Yvette:
Bij mijn biebje, op de Roelof Hartstraat in A'dam, ik noem het maar even
bewust, hebben ze nogal gedoe met het systeem. Is pas vernieuwd, maar door
hetzelfde bedrijf dat er daarvoor al een puinhoop van maakte (volgens mijn
biebmiep)
Het gebeurt regelmatig dat er boeken op mijn naam staan die ik nooit geleend
heb. Dat valt me vaak pas na maanden op, omdat ik meestal met een weids
armgebaar roep: "en verlengt u alles even wat ik nog thuis heb?" waardoor ik
meestal pas iets merk als ik al maanden boete heb betaald voor een boek dat
ik nooit gehad heb. Toen ik van de week weer zoiets tegenkwam zag ik ook dat
een boek dat ik wel thuis had niet op die lijst stond.  Volgens de biebmiep
was dat schering en inslag, vanwege dat niet functionerende systeem. Zo
krijgen ze nu al boetes van f 700.- te zien, waarvan ik denk dat dat de
eerste stuiptrekkinkjes van de milleniumbug zijn.  (vanwege 1-1-99 denk ik)
Dat wordt nog wat op 9-9-99 om maar niet te spreken over 1-1-2000.
Ik heb niet het idee dat er daar veel mensen zijn die iets van computers
begrijpen, ik moet steeds de neiging bedwingen achter de toonbank te
springen en te zeggen: "Ik durf het haast niet te vragen, maar zal ik
effe..?"
Misschien zijn er op de biebmiepenlijst mensen die wel tevreden zijn over
hun systeem en mijn biebje van advies kunnen dienen?

Jolijn schreef hierop:
> [...]
> hetzelfde bedrijf dat er daarvoor al een puinhoop van maakte (volgens mijn

O, jee dat is sinds kort ook mijn biepje, ging steeds naar de prinsengracht,
toch wat meer boeken op voorraad. Tot ik me bedacht dat ik ook thuis even op
het net kan kijken of de boeken die ik wil hebben toevallig in het biepje
bijna om de hoek aanwezig zijn.
Zo toog ik gisteren keurig met printje naar naar de biep op zoek naar een
boek.
Als afdeling waar ik het zou vinden werd 'volwassenen' genoemd, dat lijkt
mij een breed begrip. Dus ik vragen waar het zou kunnen staan. De
biepmeneer, keek vol onbegrip naar mijn printje, hoe ik daar aan kwam, waar
ik het vandaan had.  'Internet' meneer. Hij heeft goed naar het papier
gekeken maar kwam niet veel verder. Er kwam een meisje me te hulp schieten,
we hebben samen gezocht, eerst bij de romans, dat wilde niet zo lukken en
toen bij psychologie, waar ik het zelf niet had zien staan, maar zij het
gewoon tussen uit viste.  Bij het afstempelen was de meneer verdwenen maar
schoot het meisje me te hulp. Ga de volgende keer weer op zaterdag en hoop
dan dat ze er weer is.
Groetjes Jolein
p.s.
als ik wil verlengen moet ik dan alle boeken eerst naar de biep slepen, of
kan ik zonder langs?

---------------------------

En nog een reactie:
chiet me nog iets te binnen. Ik had me er al helemaal bij neergelegd,maar nu
er een mogelijkheid is wil ik heel graag even laten weten hoe erg het is.
In onze Apeldoornse bieben is er nu ongeveer anderhalf jaar geleden een
geheel nieuw zoeksysteem geintroduceerd.
Geen gezoek meer op nummer, maar op items, vergezeld gaand van icoontjes die
achterop de boeken zijn geplakt.
Je moet nu door te associeren bedenken bij welk hoofditem je subitem staat.
Maar daar zijn toch die handige computers voor. Jaha, helemaal waar.
Behalve na 2 uur 's middags. Dan kun je je opstellen in rijen van drie, want
dan is de bieb bevolkt door drommen scholieren. Niks op tegen, prima zelfs,
maar *ik* kan niets meer vinden.
Wat nog aardiger is: De Biebmiepen hebben voor mij bepaald welke boeken popi
zijn en welke echt studievoer. Want, dames, het echte studievoer staat nog
wel in de aloude siso- code(zo heet dat geloof ik).  Dus zelfs als ik de via
het juiste hoofditem mijn subitem vind weet ik nog niet of ik op de juiste
plek ben, want kan het boek wel aanwezig zijn op de studie afdeling.
Je *kan* dus niet meer zonder zoeken op compu, waar je niet bij kan.
Snappen jullie er nog iets van. In ieder geval kun je je voorstellen dat ik
wel eens briesend door de bieb struin.
dag Ilonka
en nog maar een verhaal:
Hey grrls,
Als ik al jullie meeltjes zo lees over de bieb-ellende, wordt ik toch een
beetje treurig.
Ik heb 3 jaar in een speciale bibliotheek gewerkt, en daar kon 'alles'. Ik
vraag me af wat er mis is met de openbare bibliotheken.
Ik denk dat de oorzaak van alle ellende deels te vinden is in de
opleidingen.
Toen ik in 1990 naar de 'biebschool' ging, heette dat:
(neem even diep adem)
Hogeschool van Amsterdam, Faculteit Economie en Informatie, studierichting
Bibliotheek en Documentaire Informatie.
Ik studeerde dus op de HvA, FEI, BDI. Een mond vol voor een opleiding die
beter bekend stond als de Frederik Muller Academie. Ergens in 1995 is de
naam weer veranderd, nu studeren aankomende biebmiepen aan de IDM
(Informatie en D....(nogiets) Management.
Sinds 1 januari jl ben ik van de Biebwereld overgestapt naar de IT-wereld.
In het Intro-klasje van mijn nieuwe werk kwam ik iemand tegen die nu de
avondopleiding doet (IDM dus, ook in Amsterdam) en zij wist me te vertellen
dat er weer een naamsverandering zit aan te komen. Iets met nieuwe Media.
Een van de docenten is in de tram aan studenten gaan vragen welke associatie
die naam oproept, en het zal jullie niet verbazen dat de naam Joop van den
Ende vrij vaak viel.
Ik weet nog dat een veel gehoorde klacht tijdens mijn studie was: het sluit
niet aan op de praktijk. Ik denk dat de opleidingen te snel met hun tijd
willen gaan, het imago van openbare bibliotheek als zijnde stoffig zelf hoog
houden, en er zelfs een beetje op neerkijken (op de OB dus).
Ik vind dit een hele slechte zaak, en vraag me af waar dat uiteindelijk op
uitdraaid.
Groeten Mirjam
(die ook om de hoek van het Roelof Hartplein woont, en eigenlijk daar
binnenkort eens wilde kijken, maar nu grote twijfels heeft)

allo grrls, weliswaar niet werkzaam in Amsterdam, maar toch nauwe contacten
en redelijk op de hoogte. Geac (het systeem dat ze in Amsterdam hebben)
adverteerde in het Bibliotheekblad met "klaar voor het volgende millennium",
Dan houd je je hart vast!  Verlengen moet mogelijk zijn door alleen het
pasje mee te nemen. In Amsterdam zijn ze aan het experimenteren met dag en
nacht telefonisch verlengen: ik weet niet of dat in de toekomst gratis
blijft (nu is??).
Ik schaam me plaatsvervangend dat het afhankelijk is van degene die er
werkt, of je wel of niet je boek kunt vinden.
Groetjes Ariadne

Gelukkig, gelukkig, ook nog een goede reactie:
Hallo,
Na alle mailtjes over de biebproblemen met betrekking tot "The Sea, The Sea"
van Iris Murdoch wilde ik toch mijn positieve ervaringen ook maar even
vertellen.  Ik ga regelmatig naar de bieb in Dordrecht, en afgelopen
woensdag besloot ik op zoek te gaan naar Iris.  De Nederlandse editie stond
gewoon bij de "volwassenen", de Engelse vond ik bij het SIC (Studie en
Informatie Centrum), de afdeling waar alle Literatuur, uittrekselboeken en
documentatiemappen te vinden zijn.  "The Sea, The Sea" stond gewoon in de
uitleenkast.  Ik heb van zowel de Engelse als de Nederlandse even de eerste
bladzijde gelezen en vond de Engelse veel mooier.  Nu heb ik de laatste tijd
vooral uit luiigheid eigenlijk alleen maar in het Nederlands gelezen, maar
mede omdat het Engels van Iris goed te lezen leek ben ik toch maar in de
Engelse begonnen.  Voor de zekerheid heb ik wel de Nederlandse ook
meegenomen, dus als er een Dordtse bieb-boekgrrl is die zich daar graag aan
wil wagen laat het maar even weten, dan breng ik hem weer terug. :-)
Verder heb ik in Dordt nog nooit problemen gehad, ook niet met aanvragen van
boeken uit hetzij een andere Dordtse bieb of zelfs uit de volgende laag, wat
zal dat zijn, de bibliotheekcentrale van Zuid Holland denk ik.  Maar ik
vraag niet zo vaak iets aan.
Iris

En nog een reactie, waar we weer wat van opknappen:
ik lees met verbazing jullie zangklachten (klachtzang?) (zoiets dan) over
beeballende alom.
Ik heb altijd Nederlandse bibliotheken fantastisch gevonden. (Toen ik
eenmaal over de schok van het betalen heen was)  En OK, het mag wat rustiger
van mij in de leeszaal, maar de "respectful hush" van de prachtige oud
leeszaal in Chamber House in Edinburgh vind ik hier nooit terug vrees ik).
Maar voor de rest - prima service altijd.  Of ben ik verwend hiero in Utreg?
(Maar in Baarn waren mijn beeb ervaringen ook uitstekend)
Verlengen kan gewoon telefonisch, medewerkers zijn vriendelijk en
behulpzaam.
Enige "probleem" dat ik ooit gehad heb is toen ik een keer daar email wilden
ophalen.
Dat kon niet, in principe niet erg natuurlijk, maar ik baalde ervan dat er
me eerst is verteld dat het wel kon. Foutje dan, kan gebeuren.  Ze zijn nog
een beetje onwennig met Internet soms dan, maar dat komt vast wel goed.  En
van een vriendin die een kleinere Utregse Wijk Beeb gebruikt in Oog in Al
hoor ik dat je daar lekker gratis uren kan surfen (in de Main Beeb op de
Oude Gracht is het daar te druk voor, moet je een half uurtje boeken en als
je 20 minuten daar zit komt de volgende al in je nek hijgen)
BlijDatIkBeebGrrl
Diana