]

Font:

LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  September 2010

NEDBIB-L September 2010

Re: Google telt 130 miljoen boeken op aarde

Michel Wesseling <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Thu, 2 Sep 2010 07:37:54 +0200

text/plain

  Beste Jos,

goed stuk en vooral goed om eens over deze materie na te denken.

Mijns inziens heb je gelijk als je stelt dat Google het aantal in
bibliotheek bewaarde boeken telt en ik vrees dat een ander getal ook
bijna niet te becijferen valt.

Interessant in deze discussie is de vraag of hier ook het effect van de
long tail geldt: zou het tellen van 150 catalogi wezenlijk verschillen
met het tellen van 72.000? We herinneren ons bijv. dat in het verband
van de werkgroep speciale wetenschappelijke bibliotheken een belangrijk
argument om mee te doen aan de GGC is geweest dat zodoende unica aan de
nederlandse informatie infrastructuur worden toegevoegd: recent werd de
collectie van het geldmuseum toegevoegd en daarvan was 65% uniek! Je
eigen voorbeeld is daar natuurlijk ook treffend: ASC is één van de
weinige biliotheken die boeken uit Benin heeft en zo zullen er in de
wereld nog veel meer bibliotheken zijn die unieke titels bewaren.
Tenslotte mogen we natuurlijk ook de vele bibliofiele uitgaven niet
vergeten waar maar enkele exx ooit van gedrukt zijn.

Meten is weten en we zouden eigenlijk moeten willen weten hoeveel
boektitels er gepubliceerd zijn en tevens zou er een goede definitie van
"titel" en "boek" moeten komen.

Michel