]

Font:

LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  February 2010

NEDBIB-L February 2010

Re: hoezo, bibliotheken in het onderwijs?

tom Derks <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Sat, 13 Feb 2010 21:25:47 +0100

text/plain

Als gebruiker vraag ik mij het volgende af:
Heeft "The Cushing Academy" al die 20.000 boeken gedigitaliseerd en online
beschikbaar?
Indien dit zo is is het dan een standaard formaat (pdf, e-book) en zijn de
bestanden doorzoekbaar?
Kunnen de studenten nog steeds bij inhoud van de boeken?
Kunnen er aantekeningen in die bestanden gemaakt worden?
Hebben alle studenten toegang tot snel mobiel internet? Kan een student die
bestanden langere tijd gebruiken? Is er een andere bibliotheek in de
omgeving met een vergelijkbare collectie?

Ik vermoed dat deze vragen allemaal negatief beantwoord moeten worden omdat
het dit een enorme kostenpost zou zijn voor de "Cushing Academy". Hier bij
ga ik er maar even van uit dat de huidige bibliotheek een vast budget heeft
en dat alle aanwezige boeken en materialen al eerder betaald zijn.

Als student maak ik wel regelmatig gebruik van de bibliotheek van de Haagse
Hogeschool.Soms doe ik dat om achtergrond informatie over bepaalde lesstof
op te zoeken. Soms omdat ik niet voldoende heb aan de powerpoint
presentatie, mijn aantekeningen en of de syllabus.
Boeken leen ik meestal om dat ik informatie wil verwerken in mijn eigen
tempo *buiten* het school gebouw en het klaslokaal op het moment dat het mij
goed uitkomt.  Deze boeken sleep ik soms mee naar mijn werk zodat ik er in
de pauze naar kan kijken. Informatie lezen in de trein is ook heel
prettig....  Een van de voordelen van boeken is dat ze (in de meeste
gevallen) draagbaar zijn.

Soms maak ik op losse velletjes aantekeningen of stop ik van die gele plak
briefjes (post-its) ergens tussen om snel iets terug te vinden.

Met andere woorden de kracht van boeken zit in het feit dat ze draagbaar
zijn en dat het makkelijk is om aantekeningen bij te maken.

Die draagbaarheid kan verwezenlijkt worden met een net-book en pdf files of
een e-book reader met de juiste bestanden. Hoeveel kopieŽn kan een
bibliotheek van een boek maken zonder dat er een probleem met de
rechthebbenden (uitgever/auteur) ontstaat?
Als de bibliotheek maar een kopie mag maken moet dit dus op de server van de
school beschikbaar zijn zodat studenten er op in kunnen loggen. Uiteraard is
hier  een degelijke server nodig en moeten de studenten beschikken over snel
mobiel internet. Anders zitten ze alsnog de hele tijd binnen het school
gebouw.
En die aantekeningen? die maak ik wel in word of ik plak ze achterop mijn
e-book reader...

Mocht de "Cushing Academy" dit allemaal verwezenlijkt hebben dan zijn
ze misschien hun tijd vooruit...  Anders gaat er een hoop kennis verloren.

Tom Derks
Student deeltijd IDM aan de Haagse Hogeschool