LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  October 2008

NEDBIB-L October 2008

‘Komt die Driffield hier nog?’

Hans Stol <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Wed, 29 Oct 2008 08:19:22 +0100

text/plain

‘Komt die Driffield hier nog?’

In de boekenwereld van Londen duikt in winkels en antiquariaten
regelmatig een excentrieke bibliofiel op die in opdracht van
verzamelaars zeldzame boeken probeert te scoren.

Op nummer 84 zit allang geen antiquariaat meer. Het pand dat zijn
naam leende aan het bekende boek Charing Cross Road 84 (en de
gelijknamige film) biedt tegenwoordig onderdak aan een wijnbar.
Charing Cross Road geldt niettemin nog steeds als de belangrijkste
boekenstraat van Londen. Met name de antiquariaten rond Cambridge
Circus oefenen veel aantrekkingskracht uit op liefhebbers.

De laatste tijd had ik een extra aanleiding om er langs te gaan: ik
wilde meer te weten komen over een excentrieke figuur die regelmatig
opdook in verhalen over de Londense boekenwereld. Terwijl ik („tasje
erbij?”) afreken bij Henry Pordes Books, informeer ik terloops naar
Driffield. Komt die nog wel eens langs?

Er verschijnt een glimlach op het gezicht van de eigenaar. Driffield?
Nee, die heeft hij al een tijdje niet meer gezien. Niet zo gek, want
veel collega’s kunnen zijn bloed wel drinken. Lastige man. Wist ik
dat de blaadjes die Driffield vroeger uitgaf tegenwoordig als
collector’s items worden beschouwd en grof geld opbrengen? Dat wist
ik. Alleen had ik er nog nooit eentje onder ogen gehad. Zoals alles
rond Driffield een beetje schimmig bleef.

Lezend over Charing Cross Road stuitte ik steeds op zijn naam.
Driffield (bijgenaamd ‘the Rogue Book Dealer’) wordt omschreven als
een excentrieke en luidruchtige bibliofiel die een geduchte reputatie
heeft als speurneus. Hij geldt als een ‘rechtse anarchist’ en ‘lastpak’.

De zaak die hij in de jaren ’70 had zou over de kop zijn gegaan omdat
hij – in overeenstemming met zijn anarchistische principes –
voortdurend boeken weggaf. Hij is gefascineerd door zelfmoord en
bezit een reusachtige collectie boeken en geschriften over dat
onderwerp.

In 1999 kondigde hij zijn eigen – publieke – dood aan, waarna hij
kaartjes voor dat evenement begon te verkopen. Hij voorziet vooral in
zijn levensonderhoud door zeldzame boeken op te sporen in opdracht
van verzamelaars. In die hoedanigheid is hij te zien in de film
Without Walls: the Cardinal and the Corpse (1992). Deze docu-
thriller speelt zich af in de morsige wereld van
tweedehandsboekwinkels en vermengt fictie met werkelijkheid. De film
– deels opgenomen op Charing Cross Road – voert kleurrijke personages
uit de ‘onderbuik’ van de literaire wereld ten tonele, zoals Robin
Cook, de peetvader van de ‘Brit school of splatter-punk’ en Tony
Lambrianou, de auteur van een (autobiografisch) boek over de hand- en
spandiensten die hij in de jaren ’60 aan de criminele broertjes Kray
verleende. Ook Driffield figureert in deze film. Gekleed in een
Schotse kilt speurt hij naar ‘verdwenen’ manuscripten.

Naarmate ik meer over Driffield las, viel me op dat vrijwel alle
informatie over hem valt terug te voeren op één enkele bron. Hij
duikt vooral op in boeken en artikelen van Iain Sinclair, een
schrijver die nauw betrokken was bij de totstandkoming van Without
Walls. Sinclair schept er genoegen in feiten en fictie door elkaar te
husselen en geniet enige bekendheid als auteur van ‘psycho-
geografische’ boeken over Londen. In interviews weidt hij graag uit
over de excentriekelingen uit zijn kennissenkring. Een ambitieuze
roman van Driffield (door Sinclair bij een uitgever ondergebracht)
zou tot verwijdering tussen het tweetal hebben geleid. Het boek werd
nooit uitgegeven omdat Driffield er allerlei ‘krankzinnige’ brieven
aan toe wilde voegen. Sinclair: „Sindsdien is hij spoorloos.” Wel had
hij onlangs iemand gesproken die beweerde boeken bij Driffield te
hebben gekocht. „Maar iemand anders beweert dat hij in een inrichting
zit.”

Is Driffield wellicht een mystificatie, in het leven geroepen door
Iain Sinclair? In dat geval hebben opmerkelijk veel mensen zich
bereid getoond het spelletje mee te spelen. Of is hij een bestaande
figuur over wie zóveel sterke verhalen de ronde doen dat hij boven
zichzelf is uitgestegen? Of zou alles wat over hem beweerd wordt
gewoon wáár zijn?

De vraag of Driffield al dan niet bestaat, heeft me een tijdje dwars
gezeten maar inmiddels ben ik dat punt voorbij. Dat onmogelijk valt
vast te stellen waar de grens tussen mythe en werkelijkheid ligt,
maakt hem nu juist tot een fascinerende figuur. Een bekend
journalistiek adagium luidt dat je sommige zaken niet „kapot moet ch
e ck e n ” en in het geval van Driffield kán dat niet eens meer. Elke
poging hem als verzinsel te ontmaskeren, zou alleen maar bijdragen
aan zijn mythische status. En bovendien: zijn geest waart
ontegenzeggelijk rond in de tweedehands boekenzaken van Londen.

Laatste gerucht, vernomen op Charing Cross Road: „Driffield schijnt
in Polen in de gevangenis te zitten.”

+ + +

Erik Spaans in NRC Handelsblad, 28 oktober 2008
Aanmelden? Afmelden? Info? Zie de NEDBIB-L website op http://nedbib.reuser.biz/
      lijstbeheerders: Arno H.P. Reuser         [log in to unmask]
                         Arend Jan Hak       [log in to unmask]

       EEN ANTWOORD GAAT STANDAARD NAAR ALLE LIJSTDEELNEMERS
 Wellicht is uw antwoord alleen zinvol voor de vragensteller
                              Houd hier a.u.b. rekening mee!