LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  September 2008

NEDBIB-L September 2008

Re: kennisdelen in organisaties

Flox den Hartog <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Mon, 1 Sep 2008 16:55:28 +0200

text/plain

Dag Richard,

Zeg je nu dat IP-ers, IT-ers en HR-ers een belangrijker rol hebben dan "fee-earners" of domein-deskundigen?
Het leuke van een WIKI (heb ik niet, wel een gemeenschappelijke - afgeschermde- blog met een aantal vrienden om mijn hobby bij te houden) lijkt mij dat ieder op eenvoudige wijze een bijdrage kan doen, als hij het nut ervan inziet en er zin en tijd voor heeft.
De ene keer schrijft hij dus meer dan de andere keer.

Leuk dat je Snowdon vermeldt. Ik ben fan van hem. Heb hem een keer horen vertellen hoe hij zelf invulling gaf aan het KM programma van IBM, dat hijzelf had opgesteld.
Eerst dronk hij wat glazen wiskey, dan schreef hij een filosofisch stuk (hij is van huis uit filosoof), waar hij zelf geen touw aan vast kon knopen, verstuurde het en las de volgende ochtend wat voor onzin hij geschreven had. Kortom: hij hing absoluut niet aan zijn eigen KM systeem.

Maar even alle gekheid op een stokje
Zijn artikelen gaan wel heel diep. Bij hem vond ik voor het eerst een echt goed onderscheid tussen de kennismanagende organisatie en de kennis creërende organisatie, de vaardigheden, de omstandigheden en de teamleden die je daarvoor nodig hebt.
Bij het kennis creëren heb je ook verschillende vaardigheden (en daarmee teams) nodig afhankelijk of het gaat om "routinematige" kennis of echt innoverende kennis.
Bij echte innovatie moet je alle (denk)patronen die je van de wereld gemaakt hebt afleggen, alleen dan kun je het nieuwe "zien".  Daar heb je dus het compleet tegenovergestelde van kennismanagement.
Wil je als bedrijf of organisatie in de wereld van nu mee kunnen komen, dan zul je dus én kennis moeten managen (kun je overlaten aan IP-ers en IT-ers misschien) én moeten innoveren, d.w.z. de omgeving en de teams zo moeten inrichten dat aanvaarde patronen worden doorbroken en men met nieuwe ogen naar de werkelijkheid gaat kijken. Dat gaat het makkelijkst in een chaos situatie, zegt Snowdon, dus het compleet omgekeerde van KM. Daarbij gaat dat ook makkelijker als je teams bij elkaar zet die bestaan uit heel verschillende mensen met heel verschillende achtergronden. Anders verval je makkelijk in groupthink en de geijkte oplossing. Spelen IP-ers hier een rol? Minder als het gaat om diegenen die zich richten op managen van informatie, meer als het gaat om informatiebemiddelende IP-ers en nog meer als het gaat om IP-ers met (echt wekelijk doorleefde en begrepen, i.t.t. het louter bemiddelen) domein kennis- en dat is mijn rol in de teams en zou de rol moeten zijn van elke desk researcher.

Flox

JBR Organisatie-adviseurs bv
Utrechtseweg 64
3704 HE  ZEIST
T: +31 (0) 30 699 90 00
F: +31 (0) 30 699 90 01
www.jbr.nl

The information contained in this message may be confidential and is intended to be exclusively for the addressee. Should this message be sent to you by mistake, please delete the message, do not use the contents herein and notify the sender immediately by returning the e-mail.

The services of JBR Organisatie-adviseurs bv are solely rendered and instructions are only accepted and carried out subject to the General Conditions of the ROA which include a limitation of our liability.