LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  July 2008

NEDBIB-L July 2008

Logeren in een legende

Hans Stol <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Wed, 9 Jul 2008 16:50:37 +0200

text/plain

Logeren in een legende

Shakespeare & Company, de roemruchte boekhandel in Parijs, trekt nog
altijd literaire avonturiers. Het pand is niet te koop, maar een
Tumbleweed kan er gratis overnachten.

„Ik studeer aan de universiteit die leven heet”, zegt John Lewis
Shwisher. Hij is een 19-jarige Tumbleweed , een reiziger die hier
gratis op een oud matras overnacht in ruil voor klusjes in de winkel.
Hij wil het vreemdelingenlegioen in om Franse papieren te krijgen,
want terug naar de States wil hij nooit meer. De meeste Tumbleweeds
willen schrijver te worden. „Ik ben hier omdat ik een post-
universitaire depressie heb”, zegt een meisje dat met een paar
anderen tevergeefs wacht op een teaparty met de 94-jarige eigenaar
van Shakespeare & Company, George Whitman.

Bladerend in Lewis Carolls Alice in Wonderland vraag ik me af of deze
literaire legende een jeugdherberg is geworden. Sommige Tumbleweeds
feesten langs de Seine, anderen duiken in bed met Anaïs Nin, Aldous
Huxley, een studie over de Chinese revolutie of met boeken die nog
afkomstig zijn uit de leenbibliotheek van de Amerikaanse Sylvia
Beach, die in 1921 aan de Rue de l’Odéon de eerste Shakespeare & Co
opende. Haar boekhandel werd een literair trefpunt voor onder meer
Gertrude Stein, Ernest Hemingway, Djuna Barnes en werd bekend door de
uitgave van Ulysses van James Joyce. Toen Beach weigerde de Duitse
bezetter een uniek exemplaar van Joyce’ Finnegans Wake af te staan,
moest ze de winkel sluiten.

Na de oorlog nam de Amerikaanse excommunist en avonturier George
Whitman de naam, collectie en reputatie van haar zaak over. Zijn
boekhandel aan de Rue de la Bûcherie groeide uit tot een creatieve
broeikas waar een nieuwe generatie schrijvers met elkaar dronk, in
debat ging en uit eigen werk voordroeg. Tot op heden zijn het vooral
de werken van Allen Ginsberg, Jack Kerouac en anderen van de Beat-
Generation die hier goed lopen.

Sommigen menen dat Shakespeare & Co. onder het beheer van Sylvia
Whitman, de dochter van de eigenaar, een ‘gewone’ boekhandel werd, al
zijn er nog wekelijks lezingen van jonge schrijvers en organiseert ze
iedere twee jaar een goed bezocht literair festival. Dit jaar ging
het over biografieën en autobiografieën, voortbordurend op de
traditie dat Tumbleweeds hun levensgeschiedenis hier moeten
achterlaten. De broze Whitman drijft zijn gasten tot wanhoop met zijn
legendarische woede-uitbarstingen en smijt soms met boeken of met de
riem van zijn geliefde hond Colette. Dochter Sylvia is niet van plan
iets te veranderen. Een bod op het pand wordt stelselmatig van de
hand gewezen.

Veel logés hangen de bohémien uit, blij met gratis onderdak en
literair geïnteresseerde leeftijdgenoten. Zoals Alexander Forsting,
die hier naar eigen zeggen leerde wat ‘toewijding en passie’ is:
„Shakespeare & Co. is idealisme pur sang. Uitgerekend op een plek in
Parijs die is doordesemd van het Amerikaanse profijtbeginsel, houdt
een uitgeweken Amerikaan iets van de oude Europese beschaving in
stand.” In afwachting van toelating tot een universiteit vertrekt
Forsting binnenkort naar een klooster. Hij is niet gelovig maar
leerde van James Joyce dat mensen spirituele wezens zijn en ook kunst
een religieuze ervaring kan zijn.

Voor één nacht krijg ik zijn bed in de kamer voor writers in
residence. Van lezen komt niets omdat de lamp stuk is – ook de
‘rustic conditions’ behoren tot de legende. In de keuken lopen
kakkerlakken over de rug van Montaigne en Koestler – alsof de
gedaanteverwisseling die Kafka’s karakter Gregor Samsa onderging hier
herhaaldelijk heeft plaatsgevonden. Toch fijn dat ik schone lakens
heb meegenomen.

Saskia Jansens in NRC Handelsblad, 9 juli 2008

                  NEDBIB-L website http://nedbib.reuser.biz/
      lijstbeheerders: Arno H.P. Reuser         [log in to unmask]
                       Arend Jan Hak       [log in to unmask]

       EEN ANTWOORD GAAT STANDAARD NAAR ALLE LIJSTDEELNEMERS
 Wellicht is uw antwoord alleen zinvol voor de vragensteller
                              Houd hier a.u.b. rekening mee!