LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  November 2007

NEDBIB-L November 2007

MEDEDELING VAN DE LIJSTBEHEERDER

"Arno H.P. Reuser" <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Fri, 23 Nov 2007 19:42:31 +0100

text/plain

Vrienden,

De NEDBIB discussielijst blijft maar groeien. Door een mailtje te sturen
aan de lijst bereikt u momenteel 3.449 bibliothecarissen en
informatieprofessionals in binnen- en buitenland!

Even een tip nu de vakantie voor de deur staat:

1) Pauzeren van uw abonnement (u krijgt tijdelijk GEEN berichten meer):
Stuur een mail naar [log in to unmask] (hoeft niet in hoofdletters)
met in de tekst: set nedbib-l nomail
Alle berichten worden altijd in het archief opgeslagen waar u alle
''gemiste'' berichten dus eenvoudig kunt teruglezen. U krijgt
automatisch een bevestiging.

2) Hervatten van uw abonnement (u krijgt weer berichten):
Stuur een mail naar [log in to unmask] (hoeft niet in hoofdletters)
met in de tekst: set nedbib-l mail
U krijgt weer berichten toegezonden. U krijgt automatisch een bevestiging.

Een alternatief is de NEDBIB website te gebruiken op
http://nedbib-l.kb.nl/formulier.html waar u een aantal instellingen kunt
wijzigen.

Zie ook de NEDBIB VVV waarvan hieronder de laatste versie wordt meegezonden.

Prettige vakantie!

p.s.: ofschoon het al lange tijd heel goed gaat toch ook nog even
aandacht gevraagd voor de beroemde (beruchte) "afwezigheidsinstellingen"
van uw email pakket.

Arno H.P. Reuser
Lijstbeheerder NEDBIB-L

citeertitel: NEDBIBVVV
titel      : NEDBIB Veel Voorkomende Vragen
auteur     : Arno H.P. Reuser
email      : [log in to unmask]
editie     : 3
datum      : 21nov2007
datum 1e ed.: 22 apr 2007

geinteresseerden in het Nederlandse bibliotheekwezen en aanverwante
zaken. Op het moment van dit schrijven zijn ongeveer 3200 mensen in
binnen- en buitenland ingeschreven als abonnee. Deze VVV geeft antwoord
op vragen over het gebruik van de NEDBIB lijst - ofwel het geven van
instructies aan de onderliggende ListServ - voor het wijzigen van
instellingen.

The NEDBIB discussion list (NEDerlandse BIBliothecarissen - Dutch
Librarians) is an almost exclusively Dutch Language discussion list
aimed at the Dutch market intended for general discussions for
information professionals in or concerned with The Netherlands. The list
is open for anyone. Since all communication takes place in the Dutch
language, the list is really only usefull if you understand Dutch.
Therefore, the remainder of this FAQ is in Dutch.

I N H O U D S O P G A V E

1 Over de Veel Voorkomende Vragen

1.1 : Doel van de NEDBIBVVV?
1.2 : Wat is de NEDBIB-L?
1.3 : Wat is de NEDBIB ListServ?
1.4 : Hoe gebruik ik een ListServ?
1.5 : Bij wie kan ik terecht met vragen?

2 Gebruik van NEDBIB

2.1 : Is er een NEDBIB Website met uitleg en instructies?
2.2 : Worden berichten ergens bewaard?
2.3 : Mag ik reclame maken voor een product of dienst?
2.4 : Kan ik achteraf berichten laten verwijderen?
2.5 : Kan ik berichten uit het archief verwijderen?
2.6 : Kan ik achteraf door mij aan de lijst gestuurde berichten laten
wijzigen?
2.7 : Hoe moet ik een bijdrage aan de lijst sturen?
2.8 : Hoe moet ik attachments meesturen naar de lijst?
2.9 : Wat kost deelname aan / gebruik van NEDBIB-L ?

3 Instellingen wijzigen

3.1 : Hoe kan ik mij voor de NEDBIB lijst aanmelden?
3.2 : Hoe kan ik mij voor de NEDBIB lijst afmelden?
3.3 : Hoe kan ik de NEDBIB lijst pauzeren?
3.4 : Is er een overzicht van alle commando's die ListServ begrijpt?
3.5 : Hoe kan ik mijn persoonlijke instellingen bekijken?
3.6 : Hoe kan ik standaard informatie verkrijgen over de NEDBIB-L lijst?
3.7 : Hoe kan ik mijn email adres wijzigen?

1     OVER DE VEEL VOORKOMENDE VRAGEN

1.1  DOEL VAN DE NEDBIBVVV ?

1.2  WAT IS DE NEDBIB-L ?

De NEDBIB discussie lijst of mailing list is een omvangrijke groep
[...]
instellingen. NEDBIB is een zelf regulerende, niet gemodereerde
discussielijst.

The NEDBIB discussion list (NEDerlandse BIBliothecarissen - Dutch
Librarians) is an almost exclusively Dutch Language discussin list aimed
[...]

1.3  WAT IS DE NEDBIB LISTSERV ?

NEDBIB is gebaseerd op een zogenaamde LISTSERV. Dat is - eenvoudig
gesteld - programmatuur om discussielijsten te kunnen beheren.
Deelnemers kunnen per email reageren op eerdere berichten, deelnemen aan
discussies of nieuwe discussie beginnen. Een bijdrage gestuurd aan de
lijst wordt door de ListServ doorgestuurd aan alle deelnemers. NEDBIB-L
is de naam van een van de vele discussielijsten die door ListServ worden
aangestuurd. In deze VVV wordt daardoor de naam NEDBIB of ListServ
hinderlijk door elkaar gehaald.

Via de ListServ kunt u zich aanmelden, afmelden, instellingen wijzigen
en nog veel meer. Belangrijk is te weten dat communicatie met de
ListServ plaats vindt hetzij door middel van e-mail hetzij door middel
van de NEDBIB website (http://nedbib-l.kb.nl/index.html), om de
commando's via een grafische interface te kunnen geven. Communicatie via
email geniet de voorkeur omdat u dan alle mogelijkheden ter beschikking
heeft.

De website geeft daarnaast ook nog algmene informatie over het ontstaan
van de lijst, de besproken onderwerpen, wat wel en wat niet mag/kan, enz.

Deze VVV gaat verder alleen maar over het wijzigen van instellingen door
middel van het sturen van e-mail aan de ListServ.

1.4  HOE GEBRUIK IK EEN LISTSERV ?

Alle communicatie met de NEDBIB lijst vindt plaats door middel van
email. U stuurt email naar de listserv en de listserv stuurt email naar
u.  Een aantal zaken zijn van belang onder de knie te hebben:

* Stuur aan het juiste adres! Het adres van de ListServ is
[log in to unmask] Dat adres gebruikt u om uw instellingen te
wijzigen zoals afmelden, aanmelden of pauzeren. Het adres van de NEDBIB
discussielijst is [log in to unmask] Mail die u hieraan verstuurt
wordt aan ALLE deelnemers verzonden. Haal deze adressen dus niet door
elkaar.
* U laat de subject line van uw bericht leeg.
* U laat de ondertekening van uw bericht achterwege. Elke regel in het
bericht wordt gezien als een instructie voor ListServ.
* U kunt meerdere instructie tegelijk opgeven in uw bericht. Zet elke
instructie op een eigen regel.

1.5  BIJ WIE KAN IK TERECHT MET VRAGEN ?

Indien u nog vragen heeft die niet beanwoord zijn in deze VVV en ook
niet op de NEDBIB website (http://nedbib-l.kb.nl/index.html) dan kunt u
altijd contact opnemen met de lijstbeheerders. Dat zijn:  Arend-Jan Hak
([log in to unmask]) en Arno H.P. Reuser ([log in to unmask]).

2     GEBRUIK VAN NEDBIB

2.1  IS ER EEN NEDBIB WEBSITE MET UITLEG EN INSTRUCTIES ?

Natuurlijk. http://nedbib-l.kb.nl/, gemaakt door Lammert Zwaagstra en
beheerd door Henk Matthezing.

2.2  WORDEN BERICHTEN ERGENS BEWAARD ?

Ja. Alle bijdragen aan de discussie worden opgeslagen in het openbaar
archief voor raadpleging achteraf. Het archief vindt u op
https://listserv.surfnet.nl/archives/nedbib-l.html en bevat alle
berichten vanaf 1992.

2.3  MAG IK RECLAME MAKEN VOOR EEN PRODUCT OF DIENST ?

Ja, dat mag. Mits in redelijkheid en natuurlijk mits relevant voor het
doel van de lijst.

2.4  KAN IK ACHTERAF BERICHTEN LATEN VERWIJDEREN ?

Nee. Dat is (vrijwel) onmogelijk, omdat uw bijdrage per mail aan alle
leden is verzonden en de lijstbeheerder alle deelnemers zou moeten
aanschrijven om de bijdrage te verwijderen.

2.5  KAN IK BERICHTEN UIT HET ARCHIEF VERWIJDEREN ?

Nee. De beleidslijn van NEDBIB-L is dat alle bijdragen altijd worden
bewaard voor naslag achteraf.

2.6  KAN IK ACHTERAF DOOR MIJ AAN DE LIJST GESTUURDE BERICHTEN LATEN
WIJZIGEN ?

Nee. De beleidslijn van NEDBIB-L is dat alle bijdragen "as is" worden
opgeslagen in het archief. Het wijzigen van berichten om daar fouten uit
te halen is derhalve niet mogelijk. U kunt het beste eenvoudig een
"erratum" bericht aan de lijst sturen met bijna dezelfde titel.

2.7  HOE MOET IK EEN BIJDRAGE AAN DE LIJST STUREN ?

U gebruikt uw email pakket om een mail te sturen aan
[log in to unmask] met in de subjectline een duidelijk omschreven
onderwerp. U stuurt uw bijdrage in "platte tekst", of ASCII codering, of
TXT opmaat.

De listserv accepteert geen bijdragen in enig ander formaat zoals MS
Word, HTML of iets dergelijks. Dat is gedaan om de kans op
virusverspreiding te verkleinen.

2.8  HOE MOET IK ATTACHMENTS MEESTUREN NAAR DE LIJST ?

Niet. De mogelijkheid om attachments mee te sturen is uitgezet. Dat is
gedaan om de verspreiding van virussen en dergelijke tegen te gaan. u
wordt verzocht de tekst van uw attachment eenvoudig als platte tekst in
uw email op te nemen.

2.9  WAT KOST DEELNAME AAN / GEBRUIK VAN NEDBIB-L  ?

Niets. Er worden voor deelname aan de NEDBIB-L lijst of gebruik van de
NEDBIB-L lijst geen kosten in rekening gebracht.

3     INSTELLINGEN WIJZIGEN

3.1  HOE KAN IK MIJ VOOR DE NEDBIB LIJST AANMELDEN ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud SUB
NEDBIB-L VOORNAAM ACHTERNAAM waarbij u VOORNAAM vervangt door uw
voornaam en ACHTERNAAM door uw achternaam.

3.2  HOE KAN IK MIJ VOOR DE NEDBIB LIJST AFMELDEN ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud
SIGNOFF NEDBIB-l

3.3  HOE KAN IK DE NEDBIB LIJST PAUZEREN ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud SET
NEDBIB-L NOMAIL. De ListServ zal u een bevestiging sturen. Het pauzeren
van de lijst kan handig zijn tijdens vakantie of iets dergelijks. Alle
berichten worden altijd in het archief opgeslagen waar u alle
''gemistte'' berichten dus eenvoudig kunt terug lezen. Om dit weer te
herstellen, in andere woorden om weer mail van de NEDIB lijst te
ontvangen stuurt u een lege mail naar [log in to unmask] met in de
inhoud SET NEDBIB-L MAIL. De ListServ zal u een bevestiging sturen.

3.4  IS ER EEN OVERZICHT VAN ALLE COMMANDO'S DIE LISTSERV BEGRIJPT ?

Ja. Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud
HELP. Na enkele ogenblikken krijgt u een overzicht van de meest
gebruikte commando's alsmede een verwijzing naar meer gedetailleerde
informatie. Stuur bijvoorbeeld INFO REFCARD naar [log in to unmask]
om een overzicht te krijgen van bijna alle commmando's en voorbeelden
van gebruik.

3.5  HOE KAN IK MIJN PERSOONLIJKE INSTELLINGEN BEKIJKEN ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud QUERY
NEDBIB-L. De ListServ zal u een mail terug sturen met daarin uw
subscription options, het e-mail adres waaronder u bent ingeschreven
alsmede de datum waarop u bent ingeschreven.

3.6  HOE KAN IK STANDAARD INFORMATIE VERKRIJGEN OVER DE NEDBIB-L LIJST ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud REVIEW
NEDBIB-L. De ListServ zal u een mail terug sturen met daarin de
standaard instellingen van de lijst, alsmede een lijst van abonnees
(eigennamen plus email adressen) en het totaal aantal abonnees.

3.7  HOE KAN IK MIJN EMAIL ADRES WIJZIGEN ?

Stuur een lege mail naar [log in to unmask] met in de inhoud CHANGE
NEDBIB-L UWNIEUWEADRES waarbij u UWNIEUWEADRES vervangt door uw nieuwe
email adres. Dit werkt alleen als u nog mail kunt sturen vanaf uw oude
email adres. De ListServ zal u een mail sturen met verzoek tot
bevestiging. Pas als u dat doet wordt de verandering doorgevoerd.

                     NEDBIB-L website http://nedbib-l.kb.nl/
      lijstbeheerders: Arno H.P. Reuser         [log in to unmask]
                       Arend Jan Hak       [log in to unmask]

       EEN ANTWOORD GAAT STANDAARD NAAR ALLE LIJSTDEELNEMERS
 Wellicht is uw antwoord alleen zinvol voor de vragensteller
                              Houd hier s.v.p. rekening mee!