LISTSERV Archives

NEDBIB-L Home

NEDBIB-L  June 2005

NEDBIB-L June 2005

Betr.: Re: [NEDBIB-L] VN-Special

Bram Rietveld <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Thu, 23 Jun 2005 09:47:11 +0200

text/plain

Ach..de discussie moet ergens beginnen. Uiteraard ben ik het met Stephan en Francien eens. De Openbare Bibliotheken krijgen veel publiciteit en dat is een goede zaak.
Hoe je ook over zo'n sterrensysteem kunt denken, blijkbaar is dat de indruk, die een buitenstaander op het eerste gezicht van de betreffende bibliotheek heeft. Onze bibliotheek heeft de collega's van Amstelveen en Maastricht uiteraard dan ook van harte gelukgewenst met het predikaat vijfsterrenbibliotheek. Het is van harte gegund en verdiend.

Daarnaast kan ik me volledig vinden in de woorden van Francien m.b.t. een onderbouwde methodiek, waarmee de kwaliteit van Openbare Bibliotheken gemeten kan worden.
Naast al door Francien genoemde zaken als activiteitenprogramma's, Internetpc's, openingsuren e.d, zou ik daaraan toe willen voegen...digitale presentatie en bereik, klantparticipatie, kwaliteit van de werkprocessen, aandacht voor kwetsbare groepen en zo zijn er nog veel meer te bedenken.
Het zou wellicht aardig zijn als de Vereniging van Openbare Bibliotheken aan een krant of tijdschrift zou vragen om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Niet in plaats van het VN onderzoek, maar als aanvulling daarop.

Groet,

Bram Rietveld
Stadsbibliotheek Haarlem

Jammer dat deze interessante discussie alleen op de discussielijst wordt
gevoerd. Wat dachten jullie van wat ingestuurde brieven naar VN?

Groet,

Flox den Hartog Jager

on 22-06-2005 18:20, Bohemen, Francien van at [log in to unmask]
wrote:

> [...]
> Ook zou ik ervoor willen pleiten om een onderbouwde methodiek zoals het
> Algemeen Dagblad die hanteert voor het meten van de kwaliteit van ziekenhuizen
> (Top 100) of  de misdaadmeter, toe te passen op openbare bibliotheken.
> Niet alleen de hoeveelheid boeken of het gebouw, zijn van belang voor de
> kwaliteit, maar zeker zo belangrijk zijn het activiteitenprogramma, de
> openingsuren, internet PC's, de kosten daarvan en gebruikersonderzoek om er
> maar een paar te noemen.
> Welke krant of tijdschrift neemt de uitdaging aan?
>
> Vriendelijke groet, Francien van Bohemen

JBR Organisatie-adviseurs bv
Utrechtseweg 64
3704 HE  ZEIST
the Netherlands
T: +31 (0) 30 699 90 00
F: +31 (0) 30 699 90 01
www.jbr.nl

The information contained in this message may be confidential and is
intended to be exclusively for the addressee. Should this message be sent to
you by mistake, please delete the message, do not use the contents herein
and notify the sender immediately by returning the e-mail.
The Services of JBR Organisatie-adviseurs bv are solely rendered and
instructions are only accepted and carried out subject to the General
Conditions of the ROA which include a limitation of our liability.

[...]

Dit e-mailbericht is alleen bestemd voor de geadresseerde(n).
Gebruik door anderen is niet toegestaan. Indien u niet de
geadresseerde(n) bent wordt u verzocht de verzender hiervan
op de hoogte te stellen en het bericht te verwijderen.
Door de elektronische verzending kunnen aan de inhoud van
dit bericht geen rechten worden ontleend.