Re: vervanging

Babette Granberg <[log in to unmask]>

Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Tue, 15 Mar 2005 11:59:04 +0100

text/plain

Ik hoor graag jouw ervaring met het bespreken van ziekteverzuim in het werkoverleg? Hoe waren de reacties?

Babette Granberg
Bibliotheek Doetinchem

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Discussielijst voor Bibliothecarissen en Informatieprofessionals
[mailto:[log in to unmask]]Namens E. Winters
Verzonden: dinsdag 15 maart 2005 10:16
Aan: [log in to unmask]
Onderwerp: Re: [NEDBIB-L] vervanging

Hallo Simone,

wij hebben een viertal invalkrachten en een aantal scholieren die
opruimen. Ook wij zitten wel eens met roosterproblematiek. We
hebben de afspraak dat vrij alleen kan als het werk het toe laat. Het
is het afgelopen jaar 1 of 2 keer voorgekomen dat iemand geen vrij
kreeg, of het verlof werd ingetrokken omdat er echt geen bezetting
was. We maken overigens altijd een afweging of we zo'n
draconische maatregel moeten nemen. Collega's van de backoffice
springen ook nogal eens bij. Het bemensen van de balies heeft
prioriteit, niet het opruimen. Daar laten we de scholieren wel eens
extra voor komen.
Daarnaast heb ik mij voorgenomen om ziekteverzuim met enige
regelmatig terug te laten komen in het teamoverleg. Dat is een tip
van onze bedrijfsarts. Op het moment dat je het verzuimcijfer
noemt (dat ligt bij ons rond de 6%) en je geeft aan dat je het
omlaag wilt brengen, en dat je er actief op gaat sturen (al doe je bij
wijze van spreken daarna niks) zakt het verzuim. Maar mijn insteek
is om bespreekbaar te maken wat ziek melden betekent. Bij een
krappe bezetting en een krap vervangingsbudget betekent het dat
je collega's de drukte moeten opvangen en de klanten er onder
"lijden". Dit besef maakt dat sommige mensen zich minder snel
ziek melden. (En bij dit alles hoort natuurlijk een nuancering, de
goede collega's moeten soms "gedwongen" worden om echt naar
huis te gaan als ze op hun benen staan te tollen, het moet ook niet
leiden tot een soort kadaverdiscipline).
Daarnaast zijn wij in Zeewolde gestart met het opleiden van al ons
baliepersoneel, dat wil en kan, tot generalisten in de
informatieservice. Maar dan heb je het over een structurele en
strategische beslissing die je niet van de ene op de andere dag
neemt. Maar als mijn collega's straks klaar zijn met hun
inlichtingenmodule en jeugdmodule hebben we in de frontoffice
hoogstwaarschijnlijk een veel minder groot probleem qua bezetting.

groet,

Erna Winters
bibliotheek Zeewolde

Dag,

Sinds enkele weken beheer ik de uitleenroosters van de
bibliotheekmedewerkers in de bibliotheek Heerenveen. Dat houdt
voornamelijk in het vervangen van zieken en van mensen die vrij zijn.
Naast onze vaste medewerkers hebben wij op dit moment drie
uitzendkrachten. Deze vallen ook in andere bibliotheken in, dus zijn
ze niet altijd beschikbaar. Bij ons zijn de werkzaamheden
administratie en bibliotheektechnisch gescheiden.

Hoe gaan jullie ermee om als er te weinig personeel is beschikbaar
is
voor een drukke uitlening? Bestaan er een creatieve oplossingen
voor
het gegeven dat er regelmatig lege plekken in het rooster zijn die
niet kunnen worden opgevuld door collega's en/of uitzendkrachten?

Met vriendelijke groet,
Simone van Velze

Send instant messages to your online friends
http://uk.messenger.yahoo.com

____
                  NEDBIB-L website http://www.kb.nl/nedbib-l
       lijstbeheerder: Henk Matthezing [log in to unmask]

       EEN ANTWOORD GAAT STANDAARD NAAR ALLE
LIJSTDEELNEMERS
 Wellicht is uw antwoord alleen zinvol voor de vragensteller
                              Houd hier s.v.p. rekening mee!