Re: Losbladige Naslagwerken

Alette Wegdam <[log in to unmask]>

Discussielijst voor bibliothecarissen en informatieprofessionals <[log in to unmask]>

Mon, 3 Dec 2001 10:04:47 +0100

text/plain

 Een antwoord gaat standaard naar alle deelnemers

en hier een reactie van een oud-collega van mij.
a;ette

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Ellens, Marianne (mel) [mailto:[log in to unmask]]
Verzonden: donderdag 29 november 2001 14:22
Aan: [log in to unmask]
Onderwerp: Re: [NEDBIB-L] Losbladige Naslagwerken

 Een antwoord gaat standaard naar alle deelnemers

Beste collega's,

Ik ben het helemaal eens met de reactie van de voormalige Reekx-medewerker:
Begin jaren '90, toen er bij ons op administratieve FTE's én kastruimte
drastisch bezuinigd moest worden, hebben wij deze relatief eenvoudige
rekensom ook al gemaakt: per lbu aangeven hoeveel supplementen je per jaar
ontvangt, wat dit je kost aan geld én verwerkingstijd,  en de eindgebruikers
(waar wij bepaalde kosten voor verwerking aan doorbelastten) schrokken zich
wezenloos hoeveel kostbare tijd én geld hieraan "verloren" gaat, gerelateerd
aan het vaak geringe gebruik van die boekwerken. Kortom: maak kosten
inzichtelijk en je gaat ineens toch iéts anders denken over het al dan niet
onmisbaar zijn van dit soort boeken, hoor...:-)

Inmiddels zijn we ruim 10 jaar verder, we hebben nog een paar losbladigen in
de kast (de écht veel geraadpleegde) en proberen ook die zsm te vervangen
door bv. uitgaven van dezelfde uitgever ofzo, maar dan op cd-rom of via een
databanktoegang oid. Anders wordt het ook nooit wat met die virtuele
kenniscentra die we allemaal toch zo graag willen, nietwaar...:-)

En als je er zó mee omgaat, houden de telefonische aanbiedingen van
uitgevers e.d. vanzelf op, zo is mijn ervaring, want uitgevers hebben snel
door dat ze wat dit betreft dan  "bot" vangen bij je. Maar ja, zeg
vervolgens weer 1x ja tegen zo'n aanbod en je zit weer in een relatiebestand
en wordt dus weer gebeld...:-). Ongevraagde toezendingen komen hier echter
vrijwel nooit meer voor. En indien toch, dan gaan ze per kerende post
retour.

Ik neem aan dat velen er inmiddels op deze manier mee omgaan.

Met collegiale groet,

Marianne Ellens
Hoofd Informatiedienst
Twynstra Gudde Management Consultants