sprinters in de bibliotheek - reacties

Bibliotheek Huizen <[log in to unmask]>

Wed, 7 Feb 2001 12:53:51 -0000

text/plain

 Een antwoord gaat standaard naar de verzender, niet naar de lijst

Vooruit dan, voor alle geinteresseerden die het niet durfden of wilden
vragen, bij deze de reacties die ik heb gehad.

Eerst een aantal reacties gekregen in de trant van, ik weet dat die-en-die
bibliotheken met sprinters werken, dat ging om Rotterdam, IJsselstein en
Apeldoorn. Deze OB'en heb ik ge-emaild en vooralsnog alleen van Rotterdam
antwoord gekregen dat een collega me er binnenkort over zal emailen.

En verder:

From:  "OB Zeewolde" <[log in to unmask]> Save Address -
Block Sender
To:  "Bibliotheek Huizen" <[log in to unmask]> Save Address
Subject:  RE: "sprinters" in de openbare bibliotheek - ervaringen?
Date:  Tue, 30 Jan 2001 16:39:16 +0100

Hallo Jacqueline,
Wij zijn in januari begonnen met sprinters. We lenen ze voor een week uit,
tegen ƒ 2,- vergoeding. Klanten mogen het boek maximaal een keer verlengen.
Sprinters kunnen niet verlengd worden. De afspraak is dat als een boek een
maand niet is uitgeleend, hij sprinter-af  is. Wij hebben een abonnement op
de standing-order, waardoor we de meeste nieuwe titels al veel sneller
binnen hebben dan de normale NBD-levering. De boeken die in de
sprintercollectie komen, hebben we ook voor de normale uitleen. (Meestal nog
niet helemaal gelijk, maar ze staan dan wel in bestelling, en een klant dan
dat exemplaar dan wel reserveren. We geven dus de klant de keuze om het boek
te reserveren, er op te moeten wachten (rsv kost ook ƒ2,) maar het dan wel
drie weken kunnen lenen. Of het versneld tegen sprintertarief lenen. Van
onze startcollectie over de maand januari (ca. 50 titels) waren er 36
uitgeleend, waarvan een paar al drie tot zes keer. Wij vinden de eerste
tekenen veelbelovend.

In de vorige bibliotheek waar ik gewerkt heb, kochten we wel titels in de
boekhandel. We hadden daar geen standing-order. We werkten boeken versneld
in, met de slappe kaft. We waren wat soepeler tegen klanten die met een uit
de band liggend boek (wat dus sprinter was geweest) aan de balie terug kwam.
Deze boeken gaan nou eenmaal minder lang mee. Realiteit was, dat nadat een
boek met slappe kaft als sprinter had meegedraaid in de uitlening het daarna
maximaal nog een jaar meeging in de normale uitleen. Daarna werd het
afgeschreven. Maar door de bank genomen hadden die exemplaren hun "geld" dan
toch wel opgebracht met gemiddeld zo'n 10 tot 20 keer sprinteruitleningen en
dan nog eens 10 tot 20 gewone uitleningen. Voor ons was de afweging dat de
klant het boek snel wil hebben belangrijker dan wat wij er vervolgens mee
moesten, een ietwat afgekloven, kapot gelezen boek met slappe kaft. In die
bibliotheek hadden we een kleinere sprintercollectie van ca. 20 tot 30
titels, in Zeewolde hebbenwe een collectie van ca. 40-60 titels in de
sprintercollectie.

Mijn ervaring is dat je met sprinters een bepaald publiek tegemoet komt. Je
krijgt klanten die het belachelijk vinden, en die kun je dan uitleggen dat
ze kunnen wachten tot het boek in de normale uitlening beschikbaar komt.
Maar er zijn ook mensen die graag die twee gulden neertellen voor een boek
wat vers is. Voor hen moet je eigenlijk zorgen dat er elke week een nieuwe
aantrekkelijke titel voor hen klaar staat.

Succes ermee.

Erna Winters